Projektparter: Borås Energi och Miljö AB, Borås stad (miljöförvaltningen), Högskolan i Borås/Insitutionen för pedagogiskt arbete, Navet science center (Boråsregionen Sjuhärads kommunalförbund), Science Park Borås

Bidrag: 1000 000 kr

Projekttid: 2025-10-01 till 2026-09-30

Kontaktperson: Pernilla Ankarberg, Navet science center

Uppdrag: Klok vattenanvändning, Bygga och förvalta samhället i samklang med vatten, minska negativ påverkan på vattenekosystem

Syfte och mål

UPPLEV vill stärka samhällets förmåga till en hållbar vattenanvändning och samtidigt stärka VA-branschens kapacitet att bidra till beteendeförändringar. Genom platsbaserat och upplevelsebaserat samskapande med barn och unga utvecklas nya arbetssätt som kopplar individers vardagsval till samhällskritisk vatteninfrastruktur. 20 ungdomar engageras som vattenambassadörer och deltar i samskapande med experter, forskare och behovsägare. De utforskar vardagsnära miljöer som badrum, tvättstugor, översvämningszoner och vattenverk för att identifiera hinder, drivkrafter och lösningar. Fokus ligger på att skapa metoder och verktyg som stärker agens, förståelse och delaktighet i vattenomställningen.

Förväntade effekter och resultat

Projektet kommer att resultera i:
– En metodik för platsbaserat lärande och beteendeförändring
– Prototyper för lärande som integreras i Navets kommande vattenutställning
– Nya samverkansmodeller mellan VA-aktörer, unga och utbildningsaktörer
– En ökad systemförståelse bland både unga och beslutsfattare

Resultaten förväntas på sikt att nå över 700 000 personer, inklusive 200 000 elever och 10 000 lärare. Projektet främjar särskilt delmålen Klok vattenanvändning och Resilient försörjning inom Water Wise Societies, genom att visa hur teknik, pedagogik och deltagande kan samverka för långsiktig förändring.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet drivs i samverkan mellan Navet Science Center, lokala behovsägare, akademi och innovationsmiljö. Arbetet sker iterativt och samskapande i fyra steg: analys av målgrupper, utveckling av metoder och prototyper med inslag av design thinking och nudging, tester och vidareutveckling samt implementering via utställning, skolprogram och lärarprogram. Fokus ligger på att skapa lösningar som är begripliga, engagerande och användbara i flera sammanhang.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.