Projektparter: Azote AB, Biologilärarnas förening, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU)

Bidrag: 996 386 kronor

Projekttid: 2025-10-01 till 2026-09-30

Kontaktperson: Marie Löf, Azote AB

Kopplat till uppdrag: Hållbara vattenuttag, Minska negativ påverkan på vattenekosystem, Minska övergödning i sjöar och vattendrag

Syfte och mål

Projektets mål är att utveckla ett forskningsbaserat, samarbetsinriktat kortspel för högstadiet som stärker ungas kunskap om vattenekosystem, biologisk mångfald och deras egen koppling till vattnet i vardagen. Genom ett engagerande spelmoment och tillhörande lärarmaterial ska elever få förståelse för hur olika faktorer påverkar vattenkvalitet och ekosystemens funktion. Projektet adresserar behovet av nya metoder för att skapa acceptans, deltagande och beteendeförändringar i frågor som rör hållbar vattenanvändning.

Förväntade effekter och resultat

  • Ett färdigt spel och lärarmaterial tillgängligt gratis för skolor i hela Sverige
  • Ökad förståelse bland unga för hur vattenekosystem påverkar deras hälsa, vardag och samhället
  • Nya verktyg för lärare att undervisa om hållbara vattensystem
  • Beteendeförändring hos målgruppen genom reflektion och simulering
  • En skalbar spelmodell som kan anpassas till andra miljöområden (t.ex. skog, fjäll)

Planerat upplägg och genomförande

Projektet drivs i samverkan mellan Azote och SLU, med stöd av Biologilärarnas förening och Nationellt resurscentrum för biologiundervisning. Projektet organiseras i fyra arbetspaket: 1) Utveckling av spelmekanik och innehåll, 2) Produktion av material, 3) Testning och förbättring tillsammans med lärare, samt 4) Spridning och lansering. Projektet bygger på deltagarinsikter och samskapande, och syftar till att skapa bred spridning genom skolor, lärarnätverk och webbplattformar.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.