Projektparter: Folkhälsomyndigheten, Gävle Vatten AB, Region Gävleborg, RISE, SLU, Svenskt Vatten, Uppsala universitet
Bidrag: 1 000 000 kronor
Projekttid: 2025-10-01 till 2026-09-30
Kontaktperson: Hannah Moström, Gävle Vatten AB
Kopplat till uppdrag: Delmål 3 – Uppdrag 1 (minska påverkan på vattenekosystem) och uppdrag 2 (förebygg och minska spridning av farliga ämnen)
Syfte och mål
Projektets syfte är att utveckla innovativa kommunikationsmetoder för att minska läkemedelsrester i vattenmiljön genom beteendeförändring vid källan. Som Sveriges första fullt ut Antibiotikasmart diplomerade VA-verksamhet leder Gävle Vatten uppströmsarbete tillsammans med Region Gävleborg för att skapa målgruppsspecifika kommunikationsstrategier som minskar antibiotikarester i avloppsvatten och ökar kunskapen för säker antibiotikaanvändning.
Förväntade effekter och resultat
Projektet bidrar direkt till Water Wise Societies delmål 3 genom att minska påverkan på vattenekosystem och förebygga spridning av farliga ämnen. Den innovativa metoden integrerar miljömedvetenhet innan och vid förskrivning och användning av läkemedel. Konkreta resultat är evidensbaserade kommunikationsmetoder som synliggör läkemedels miljöpåverkan, minskad spridning av antibiotikaresistens, ökad miljökompetens hos vårdpersonal och skalbara kommunikationsverktyg för nationell implementering. Samhällsnytta skapas genom minskad miljöbelastning på vattendrag, ökad allmän medvetenhet om läkemedels miljöpåverkan, förbättrade kommunikationskanaler mellan VA-sektor och hälsovård samt konkreta verktyg för miljömedvetna beslut. Resultat mäts genom invånares kunskapsökning, långsiktig mätning av läkemedel vid reningsverk, förskrivningsdata och kampanjräckvidd.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet genomförs oktober 2025 – september 2026 i fem arbetspaket med extern projektledning och tvärvetenskaplig expertsamverkan mellan Gävle Vatten, Region Gävleborg (inklusive Regional Stramagrupp) och experter från RISE, Svenskt Vatten, SLU samt Uppsala universitet.
Projektet delas upp i följande arbetspaket: AP 1: Identifiering av utsläppskällor baserat på förskrivningsdata och spillvattenanalyser. Målgruppsval och beteendeanalys enligt COM-B modellen för att definiera målbeteenden. AP 2: Framtagning av evidensbaserat underlag och utveckling av kommunikations- och utbildningsmaterial med nyckelbudskap för olika målgrupper. AP 3: Utformning av målgruppsanpassade kommunikationskoncept med design av budskap, grafisk profil och materialprototyper genom iterativ utvecklingsprocess. AP 4: Testmiljöer för verifiering genom implementering. Insamling av kvalitativ och kvantitativ återkoppling. AP 5: Utvärdering, sammanställning av lärdomar och utveckling av plan för nationell skalning.
Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.