Projektparter: Kalmar Vatten AB, Linnéuniversitetet

Bidrag: 1,000,000 kronor

Projekttid: 2025-10-01 till 2026-09-30

Kontaktpersoner: Tobias König, Linnéuniversitetet, Kristin Sjögren, Kalmar Vatten

Kopplat till uppdrag: Återvinn och återanvänd vatten och dess resurser, Hållbara vattenuttag, Minska vattenanvändning och läckage, Anpassa samhället mot översvämning och torka, Trygga försörjning och hantering av vatten

 

Syfte och mål

Vattenbrist blir ett allt större problem i Sverige. För att minska trycket på dricksvattensystemen krävs innovativa lösningar – en sådan är återvunnet vatten. Trots dess potential är tekniken fortfarande okänd för många, och det finns få pilotprojekt i Sverige. Därför behöver allmän acceptans byggas upp. I detta projekt används beteendeekonomiska metoder för att undersöka hur acceptansen för återvunnet vatten kan ökas. Utgångspunkten är Kalmar Vattens nya kretsloppsverk, Kalmarsundsverket, som tas i drift under 2026. Där kommer återvunnet vatten att användas internt, men också göras tillgängligt för hushåll och företag via en ”Vattenkiosk”, för ändamål där återvunnet vatten av hög kvalitet kan ersätta dricksvatten. Det återvunna vattnet från Kalmarsundsverket kommer att hålla bevattningsklass A enligt EU:s klassificering för jordbruksbevattning. Det är badbart och kan användas för att fylla pooler samt som tekniskt vatten för olika ändamål.

I ett samarbete mellan Linnéuniversitetet och Kalmar Vatten undersöker vi hur tjänsten kan bli ekonomiskt hållbar: Hur motiverar man konsumenter att använda återvunnet vatten, och hur bör det prissättas? Svaren är avgörande för att motivera framtida investeringar och spridning av tekniken i Sverige.

Förväntade effekter och resultat

Vi tillhandahåller ny kunskap om allmänhetens attityder till och uppfattningar om återvunnet vatten i Sverige – ett område där det i dag finns begränsad information. Denna kunskap är viktig för att öka acceptansen för återvunnet vatten, vilket i sin tur är avgörande för att tekniken ska kunna implementeras och skalas upp som en hållbar lösning för framtidens vattenförsörjning.

Projektet undersöker vilka typer av beteendemässiga nudgar som är effektiva för att främja acceptans, och ger därmed vägledning till beslutsfattare. Vi studerar också betalningsviljan för återvunnet vatten bland hushåll och företag, samt hur denna varierar beroende på prissättningsmodell. Detta stödjer aktörer som Kalmar Vatten i att utveckla socialt acceptabla och ekonomiskt hållbara prismodeller. Resultaten bidrar till effektivare resursanvändning och bättre hantering av efterfrågetoppar, vilket stärker motståndskraften i vattenförsörjningssystemet. Projektet är särskilt relevant för Kalmar, där nya återvinningsanläggningar snart tas i drift, men resultaten är även överförbara till andra regioner. Vår kunskap om beteendeekonomiska interventioner kan dessutom tillämpas på andra hållbara teknologier, vilket stärker samhällets omställningsförmåga.

Planerat upplägg och genomförande

Tillsammans med specialister från Kalmar Vatten kommer beteendeekonomer från Linnéuniversitetet att utforma enkäter för företag och privata hushåll, där acceptansen för återvunnet vatten som produkt ska mätas och påverkas genom olika beteendemässiga nudgar (till exempel informationsgivning om vattenbrist, egenskaper och användningsområden för återvunnet vatten). Ett särskilt fokus kommer att ligga på företags och individers betalningsvilja för återvunnet vatten under olika prissättningsmodeller.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.